NAZWA PROJEKTU:
„Rozwój infrastruktury drogowej pomiędzy powiatem gorlickim, jasielskim i bardejowskim.”
Nr Projektu: WTSL.01.01.00-12/324/10
Okres realizacji: 02.2012 – 11.2014
Wartość Projektu: 8 243 663,18 euro
dofinansowanie: 7 007 088,19 euro
Wartość Projektu (Powiat Gorlicki)3 507 810,00 euro
CELE PROJEKTU:
Zwiększenie dostępności komunikacyjnej do obszarów aktywności turystycznej w obszarze przygranicznym w wyniku poprawy warunków przejezdności drogami powiatowymi jako element tworzenia sprawnego i spójnego regionalnego systemu transportowego w zakresie infrastruktury drogowej, decydującego o rozwoju społeczno-gospodarczym regionu.
1.Wzmocnienie polsko-słowackich kontaktów partnerskich
- Stworzenie transgranicznego połączenia drogowego pomiędzy głównymi nadgranicznymi arteriami komunikacyjnymi Polski i Słowacji.
- Zwiększenie liczby turystów odwiedzających region pogranicza i korzystających z jego atrakcji wypoczynkowych.
- Wzmocnienie działań turystycznych poprzez wykorzystanie technik teleinformatycznych
Projekt jest niezbędny dla obszaru wsparcia gdyż, wykorzystując podobieństwa 3 partnerów (kulturowe, przyrodnicze, gospodarcze), będzie, dzięki dostępności drogowej w układzie transgranicznym, przyczynkiem do wzmocnienia gospodarczego terenu.
Projekt wpisuje się w cel programu, gdyż w jego wyniku rozwija się współpraca polskich i słowackich samorządów, a poprawa stanu infrastruktury transgranicznej pozwoli na zacieśnienie kontaktów i współpracy między mieszkańcami wspólnej dostępnej przestrzeni zwiększającej atrakcyjność obszaru dla turystów co w konsekwencji przełoży się na rozwój gospodarczy regionu.
Celem projektu jest wzrost potencjału gospodarczego i rozwój pogranicza poprzez zwiększenie dostępności komunikacyjnej terenu i wykorzystanie ekonomiczne wartości przyrodniczych i kulturowych obszaru jako wspólnego polsko-słowackiego produktu turystycznego. Naturalnym staje się wzmocnienie transgranicznej wymiany turystycznej, dlatego głównym postulatem projektu staje się udrożnienie ciągu drogowego łączącego obszary turystyczne po obu stronach granicy.
Poziom rynku pracy w obszarach objętych projektem jest dość słaby, a partnerzy nie dysponują odpowiednim parametrami lokalnych gospodarek, by stać się konkurencyjnymi w układzie krajowym i transgranicznym. Stąd też projekt, wykorzystując podobieństwa wszystkich trzech partnerów, stara się przyczynić do wzmocnienia gospodarczego terenu poprawiając jego dostępność komunikacyjną.
Bezpośrednią grupą docelową projektu są mieszkańcy obszaru objętego projektem i turyści, a pośrednią przedsiębiorcy działający w obszarze pogranicza, którzy, w wyniku wspólnych działań trzech samorządów: gorlickiego, jasielskiego i bardejowskiego, korzystać będą z nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej łączącej dwie leżące po obu stronach granicy arterie drogowe, co pozwoli na wzrost absorpcji ruchu turystycznego w obszarze oddziaływania projektu. Podniesie się przy tym atrakcyjność inwestycyjna obszaru, co w konsekwencji jest szansą na doprowadzenie do widocznego wzrostu gospodarczego całego obszaru. Równocześnie wzrośnie wymiana transgraniczna, której efektem będzie zacieśnienie kontaktów między samorządami, organizacjami pozarządowymi, przedsiębiorcami i mieszkańcami obszaru pogranicza polsko-słowackiego.
ZAKRES:
Przedmiotem projektu jest budowa spójnego układu drogowego, łączącego dwie główne nadgraniczne arterie Polski i Słowacji: drogę nr 77 Svidnik – Bardejów z drogą krajową nr 28 Medyka – Zator poprzez turystyczne tereny powiatu bardejowskiego, gorlickiego i jasielskiego, jako wzmocnienia turystycznego polsko-słowackiego pogranicza.
Realizacja zakresu budowlanego obejmuje remont i modernizację ciągów drogowych:
- Becherov – Konieczna (Powiat Bardejov)
- Gładyszów – Uście Gorlickie (Powiat Gorlicki)
- Ropa – Uście Gorlickie (powiat Gorlicki)
- Hańczowa – Wysowa (Powiat Gorlicki)
- Klimkówka – Uście Gorlickie -na odcinku wzdłuż Jeziora Klimkowskiego (Powiat Gorlicki)
- Dębowiec – Cieklin (Powiat Jasielski)
Długość odcinków drogowych objętych projektem wynosi 34,263 km, w tym: 2,705 km po stronie słowackiej i 29,478 km po stronie polskiej (6,60 km – Powiat Jasielski, 22,878 km – Powiat Gorlicki).
Etap 0: Przygotowanie projektu –działania prowadzone przez wszystkich partnerów
– przygotowanie dokumentacji technicznej
– opracowanie analiz ekonomiczno-finansowych
– tłumaczenia tekstów
Etap1:
-opracowanie dokumentacji projektowej
-opracowanie analizy finansowej
-koordynacja prac
-zakup gruntu pod drogę
-nadzór inwestorski
Etap 2: Roboty budowlane –remont dróg –działania prowadzone przez wszystkich partnerów projektu.
Zakres robót standardowy -jednakowy dla każdego z partnerów:
- remont nawierzchni jezdni,
- remont nawierzchni zjazdów,
- utwardzenie poboczy,
- oczyszczenie rowów odwadniających,
- odnowienie znaków poziomych i przejść dla pieszych.
Dodatkowo:
- Droga powiatowa nr 1498 K Ropa-Wysowa Zdrój-Blechnarka-Granica Państwa dł. 14,42 km, 2 odcinki -roboty wykonywane przez Powiat Gorlicki, dodatkowo budowa przepustu w miejscowości Hańczowa.
2.Droga Nr 1496K Gładyszów-Uście Gorlickie, dł. 10,538 km -roboty wykonywane przez Powiat Gorlicki – dodatkowo budowa chodnika o dł. 1400m i zatoczki parkingowej dł. 27m.
- Droga nr 1854K Jasło-Dębowiec-Folusz –dł. 6,60 km, roboty wykonywane przez Powiat Jasielski -dodatkowo przebudowa skrzyżowań, wymiana przepustów
budowa rowu krytego, przebudowa urządzeń teletechnicznych i elektrycznych, budowa nowego chodnika, remont zatok autobusowych.
4.Droga Becherov-Konieczna –dł. 2,705 km, roboty wykonywane przez Powiat Bardejov – dodatkowo poszerzenie jednego mostu i przełożenie kolidującej infrastruktury teletechnicznej.
Etap 3: Promocja projektu –działania prowadzone przez wszystkich partnerów
– wykonanie i montaż tablic informacyjnych,
– wykonanie i montaż tablic pamiątkowych,
– opracowanie informacji internetowej,
– druk map promocyjno-informacyjnych,
– organizacja imprezy promocyjnej z konferencją prasową.